Årets Julklapp 2011: Den färdigpackade matkassen!

Årets Julklapp 2011 blev den fädigpackade matkassen. Lite otippat men helt helt i sin ordning tycker vi på Bra Julklappstips.

Matkassen symboliserar tidens tempo på ett mycket tydligt sätt; tidsbrist, köpkraft samt dagens intresse för nyttig samt smakrik matlagning.

Lite från HUI:s motivering:

- En kombination av ökad köpkraft och tidspress gör hushållen villiga att betala för bekvämlighet i sin vardag. Matkassen erbjuder en rad tjänster för den som beställer: En veckomeny, de packar varorna, skriver enkla recept och levererar varorna till dörren. Allt detta underlättar vardagen för hushållen som nu är beredda att betala extra för denna typ av tjänst, säger Lena Larsson, VD på HUI Research.

Årets Julklapp 2010: Surfplattan

Handelns utredningsinstitut har i 2010 utsett Surfplattan till årets julklapp. Utdrag ur deras motivering:

Som symbol för den mobila och uppkopplade trenden utses surfplattan till Årets Julklapp 2010. Datorer används i dag på ett annat sätt än för bara några år sedan. Möjligheten att ständigt vara uppkopplad är en självklarhet för många. Att läsa mail, nätverka på sociala medier, titta på filmer och spela spel tillhör det dagliga livet oberoende av plats. I dag är surfplattan anpassad för att kunna användas i soffan, framför TV:n, i baksätet på bilen, ombord på flyget, på bussen eller i sängen. Den är mindre och lättare än en vanlig bärbar dator och samtidigt större och mer användarvänlig än en telefon.

-Surfplattan uppfyller alla kriterier för Årets Julklapp. Riktig skjuts på försäljningen får den i och med att Apples iPad släpps. Den har satt trenden. Många tillverkare väntas följa efter och försäljningen explodera. Att surfplattan är ett tecken i tiden råder heller ingen tvekan om, säger Lena Larsson, VD på HUI.

Årets Julklapp 2009: Spikmattan

Årets julklapp blev 2009 spikmattan. Spikmattan började bli populär redan 2008 men försäljningen har ökat stadigt även i år. HUI menar att hälsa och välbefinnande genomsyrar vårt samhälle och att spikmattan är en symbol för hälsotemat.

Vad är Årets Julklapp?

Sedan 1988 har Handelns utredningsinstitut (HUI) varje år utsett en produkt att bli Årets Julklapp. För att bli årets julklapp krävs det att produkten uppfyller vissa tidstypiska kriterier:

  1. Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
  2. Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
  3. Produkten ska representera den tid vi lever i

Om Årets Julklapp verkligen har lett till ökad försäljning av de olika produkterna kan ifrågasättas för vissa år - något som är givet är att det alltid leder till diskussion.

Årets julklapp genom åren

2008 En upplevelse

2007 GPS-mottagaren

2006 Ljudboken

2005 Ett pokerset

2004 Den platta tv:n

2003 Mössan

2002 Kokboken

2001 Verktyget

2000 DVD-spelaren

1999 Boken

1997 Det elektroniska husdjuret

1996 Internetpaketet

1995 CD-skivan

1994 Mobiltelefonen

1993 En doft (parfym)

1992 TV-spelet

1991 CD-spelaren

1990 Woken

1989 Videokameran

1988 Bakmaskinen